Thursday 26 April 2012

MENYINTAIMU SATU ANUGERAH & NIKMAT

Ibu..Mummy, Mama..Ummi..


Erm..macam-macam panggilannya, tapi yang pasti dia lah manusia yang pernah berkongsi jasad dengan kita.
Emak... Besar peranannya dalam kehidupan ini..

Kadang kala mak menjadi TEMPAYAN BESAR
Tempat kami mencurahkan segala rasa bengkek di hati..
 Rasa marah kat bos
 Rasa menyampah tak memasai kat pegawai kerajaan
 Rasa tak puas hati dengan teman seperjuangan
Mak la tempat mencurah perasaan tu, sampai penuh TEMPAYAN mak dengar..


Kadang kala, mak terpaksa membesarkan telinga seperti TELINGA GAJAH
Mendengar segala macam cerita kami yang ntahapahapa ni..
Cerita kelakar, jatuh longkang
Cerita bahagia, bila hati disunting sang cinta
Cerita giler, mengenakan teman sebilik
Cerita gembira, bila dapat naik gaji..
Sebesar-besar TELINGA mak pinjamkan kepada kami.. 


Kadang kala, mak menjadi TV PLASMA 60 INCI
Menayangkan cerita adik beradik yang tersebar jauh
Menayangkan cerita gelagat cucu yang menakal
Juga menayangkan cerita ayam, itik yang selalu dibaham musang..
Sangat jelas tanyangan tu kami tengok..


Kadang kala, Mak menjadi ENSIKLOPEDIA & KAMUS TEBAL..
Istilah - istilah mak guna kadang-kala aku xpenah tau
Istilah - istilah mak pakai kadang kala meliputi sains, agama, geografi
Istilah -istilah mak keluarkan siap dengan maksud..
Wow, kagumnya aku..

Kadang kala, Mak bertukar menjadi INTERNET
Klik tentang keagamaan, berdesup  cerita - cerita nabi, hukum hakam
Klik tentang politik, tertera pasal PAS, UMNO, KEADILAN
Klik tentang masakan, berderet resepi - resepi keluar, siap dengan petua lg You. Pakej tau!
Klik tentang cinta, maka keluar kisah - kisah hidup dia dengan abah..
Luasnya pengetahuan mak..


Tempayan Besar ke,
Telinga Gajah ke,
TV plasma 60 inci ke,
Ensiklopedia & Kamus Tebal ke,
Internet ke..
Itu semua harta dunia, yang semua orang boleh beli..

 Tapi mak..
Satu - satunya insan yang pernah berkongsi jasad dengan kita..
Satu - satunya insan yang kekal menjadi nadi kita..
Satu - satunya insan yang terus menjadi tulang belakang kita..

Kadang - kala bukan duit yang dia mahukan,
Cukuplah sebuah ingatan yang kita berikan padanya..
Sesekali pulang ke kampung atau menghubunginya di telefon sudah cukup besar bagi mak..

Anugerah Tuhan PALING BESAR bila hati kita terus kekal menyintai kedua orang tua...

SAYA MENYINTAI MAK SAYA!!! 
3 generasi, Mak, saya & anak-anak...

p/s: setiap kali entry pasal famili, saya akan bergenang air mata...






2 comments:

  1. :') THE BEST ENTRY I'VE EVER READ, CIK AIN! aku suka idea ko pasal TV Plasma, ensiklopedia, telinga gajah hehehe... dah takmo nangis2 dah k? aku kan ada? meh aku temankan ko nak? :D

    Love, Wani.

    ReplyDelete
  2. aku still mengalir air mata klu bcerita pasal famili.. huhuhu, satu2nya perkara yg menyebabkan air mata aku bgenang tp perlu dipaksa2 adalah bercerita pasal famili...ermmm

    ReplyDelete