Loading...

Tuesday, 2 October 2012

Aku & Kak Yin...


Cerita 1 (Umur dia 2 tahun setengah)

Kak yin  : Makteh, jgn nangis. Buat mcm ni. ( sambil angkat tgn mcm org tgh bdoa).
Aku        :  Kenapa?!!
Kak Yin :  Nanti Tuhan dengan makteh cakap.
Aku        : Ok..
* Maka, setiap kali rasa sedih, aku pun berdoa. Malu kena tegur dengan budak kecik.


Cerita 2 ( Umur dia 4 tahun )

Kak yin : Makteh, jangan buang sampah kat luar.
Aku       : Kenapa?!!
Kak yin : Nanti kena saman polis, kak yin tak tau.Kak yin takde duit nak bayar.
Aku      : Ok.
* maka, mcm tong sampah la kete aku sejak hari tu.


Cerita 3 (Umur dia 5 tahun )

Kak yin  : Makteh, kalau bawak keta, jangan letak beg kat sini. (Lalu,aku alihkan ke sebelah kanan.)
               Kat situ pun tak boleh.
Aku        : Kenapa?!
Kak yin   : Nanti kalau ada perompak, dia pecahkan keta makteh, dia pukul makteh macamana? Kak yin                  
                bukan pandai bawak keta.
Aku        : Habis tu nak letak mana?
Kak yin   : Letak kat bawah sini, org jahat tak nampak. Kalau makteh nk bayar tol, makteh cakap la kat kak
                 yin. Kak yin amik kan duit utk makteh.
Aku         : Ok..


 Kadang2, dek kerana rasa ego, kita rasa kita lebih bagus dari dia, kedudukan kita lebih tinggi dari dia, kita lebih dulu makan garam dari dia, makanya kita memandang sepi teguran - teguran  dan nasihat - nasihat tu. Sekalipun hati kecil kita mengakui tentang kebenarannya tetapi disebabkan rasa ego yang tinggi tu menutup segalanya. Kalau kita rendahkan sedikit rasa ego tu, pasti kita akan dapat banyak pengajaran dari kehidupan ni. Lihat la apa yang diperkatakan, bukan sape yang berkata - kata. 


#Tengah flashback nasihat - nasihat orang kat aku.

Kak Yin saya...







No comments:

Post a Comment