Loading...

Thursday, 12 April 2012

Masalah..maslaah..masalah...




Jangan Anggap Masalah itu sebagai halangan
Anggaplah ia sebagai Permainan
Bila kita menganggap masalah itu sebgai halangan, kita akan terseksa dan sengsara untuk mengharunginya
Tapi bila kita menganggapnya sebagai suatu permainan, kita lebih teruja untuk menamatkan permainan itu dan menjadi pemenangnya..


Siapa saja, apa pun status diri mereka, masalah tetap akan singgah menjengukkan diri dalam kehidupan seseorang. Cuma terpulang kepada orang itu untuk bertindak & berhadapan dengan masalah tersebut. Apa yang pasti, masalah untuk diselesaikan bukan untuk ditangisi. Semakin cepat kita selesaikan permasalahan yang timbul, semakin tenang kehidupan yang dilalui. Kalau kita cuma meratapi dan kemudian mencanang ke seluruh buana tentang masalah tersebut tanpa ada usaha untuk menyelesaikannya, cemana masalah tu nak selesai. Betul tak??


Bagi aku, masalah itu tidak harus dianggap sebagai halangan untuk terus cemerlang dan maju dalam kehidupan ini. Sebenarnya, masalah itulah yang menjadikan seseorang sebagai wira, mengorak langkah menjadi hebat, cemerlang dan terbilang. Pernah dengar kan kata – kata ni??



                   Orang cemerlang selalu melihat peluang dalam setiap masalah
Orang bodoh pula selalu melihat masalah dalam setiap peluang yang diberikan.

Apapun keadaaannya, siapa pun yang mencetuskan permasalahannya, orang bijak akan selalu mengambil pengajaran dalam setiap apa yang berlaku pada dirinya, baik atau buruk!!. Secara peribadinya, kita perlu berterima kasih pada orang yang mendatangkan masalah pada diri kita. Kenapa???

 Sebabnya :

1.       Kerana dialah kita belajar tentang ERTI KESABARAN
2.       Kerana dialah kita belajar tentang SEBUAH PENGHARGAAN
3.       Kerana dialah kita belajar tentang MAKNA KESUSAHAN
4.       Kerana dialah juga kita belajar tentang KEMATANGAN

Sebenarnya dari maslah itulah Allah melihat keimanan dan ketakwaan seseorang itu kepadaNYA. Sama ada ia semakin meningkat atau semakin menjunam.

Cuba bayangkan hidup ni tanpa manusia macam diorang ni, cuba bayangkan hidup ini sentiasa bahagia, cuba bayangkan hidup ini penuh kesenangan, cuba bayangkan hidup ini TANPA MASALAH. Sangat bosan kan!! Sebab itulah Allah SWT mewujudkan sesuatu itu penuh sebab, DIA takkan adakan sesuatu tanpa sebab yang boleh memberi iktibar kepada kita HAMBANYA. Orang BERIMAN akan selalu melihat PENGAJARAN & ILMU dalam setiap detik kehidupannya, sedangkan orang DANGKAL akan sentiasa melihat setiap yang berlaku itu sebagai PEMUSNAH kehidupannya.



Mahu cemerlang atau sebaliknya, itu PILIHAN KITA….

No comments:

Post a Comment