Thursday 17 May 2012

Think..think..think..aku pun nak tingtong dah...

Assalamualaikum... Salam Hari Jumaat..

              Lamanya aku tak menghupdate entry, sesangat la sibuk dua tiga ketika ni. Sibuk dengan keje kat opis, sibuk dengan tanggungjawab sebagai anak, adik, kakak, mak sedara..huhuhu (peh, aku buat hatrik 3 minggu berturut2 balik kg), sibuk menyiapkan souvenir orang, sibuk cari duit lebih..huhuhu, juga menyibukkan diri entah kemana hala tuju..

            Dek kerana kesibukan ni sume la, lately aku tido sangat awal, pukul 9 pukul 10 dah tak sedar apa. Kadang - kala balas mesej pun separauh sedar. Tau2 dapat mesej kena marah dah..hahahaha.. Sangat penat sekarang ni, rehat tak cukup?? Erm, kalau tido awal bangun lewat tu dikira tak cukup rehat lagi ke ek..

         Selain kesibukan tugasan keje di opis, aku sebenarnya juga tengah menyibuk dan menyemakkan kepala otak ni untuk buat keputusan. Suatu keputusan untuk masa depan yang gemilang, cemerlang, terbilang (chewah, perlu ke?)

           Dah berkali - kali ditawarkan keje ni, sebelum ni aku just menggantungkan jawapan pada angin. Sebab aku memang lemah nak kena buat keputusan macam ni dan baru - baru ni sekali lagi ditawarkan, my future boss tu nk jawapannya semalam. Muhahaha, memang gelabah puyuh la aku nk fikir untuk mendapatkan jawapannya, then kerana sampai pagi aku still takde jawapan, makanya aku mintak la tangguh sampai Isnin ni. 

Serius, sampai detik ni pun aku masih takde jawapan.

          Kalau melihat kepada prospek keje luas, gaji yang ditawarkan serta beberapa perkara lain, aku memang memilih untuk sign je surat tawaran tu. Bukanlah kerana gaji semata - mata, sbb gaji kat sini pun dah best! Cuma lagi, meemikirkan job description tu yang aku pasti akan mencabar degupan adrenalin aku, makanya aku memang sangat tertarik untuk menerimanya, apatah lagi bakal incik boss ni dah beeberapa kali menawarkan jawatan ni.

            Tempat aku keje ni sekarang pun tak kurang hebatnya, aku boleh improve aku punya English (sbb big boss, boss & boss adalah makluk yg datang dari Korea), then aku juga boleh belajar bahasa Korea kat sini (erm, bakal boss tu pun pandai berbahasa Korea  gak). Banyak aku belajar kat sini, setahun setengah keje kat sini, banyak yang aku timba, daripada sorang wartawan prebet, tetiba aku bertukar jadi budak opis lak. Dek kerana lama sangat keje kat sini (lama ke??), kadang - kala, aku buat salah yang boleh melingkupkan company pun boss just marah je, xde plak dia dah bagi surat terminate kat aku. Baik sangat boss ni, sampai aku rasa stress tahap dewa bila buat salah tapi xdapat balasan setimpal. (Stress wo, sbb aku ni jenis btanggungjawab..kueng3). 

            Alkisahnya dari aku masuk dulu sampai beberapa detik sebelum ni, sangat seronok bekerja. Sampai la satu masa yang terdekat ni, aku ada rasa tak puas hati dengan salah sorang manager aku yang sorang ni. Suka caras keje aku, berlagak bagus depan boss, bermuka - muka & dia pun "aircond" punya la kuat, tak pakai kipas dah wo la ni, aircond terus. Bab soal caras keje tu, kalu dia buat betul - betul, it's ok la kan. Ini tak, dia amik keje yang aku dah buat 75%, then dia buat pekasam kat tempat dia, sampai masa bila boss tanya keje belum siap, dia kata tak tau nak buat, takde orang nk tunjuk. Yang kenanya aku la. Tak ke hangin namanya tu. Mentang2 la manager, so apa kelas aku nk tanya orang bawah. Cam tu la.

            So, disebabkan aku makin makan hati dengan orang macam ni lebih baik aku buat pertimbangan untuk menandatangani suart tersebut..weng2.. So, dalam masa kurang dua bulan ni, terpaksala memulun segala keje. Orang kata, harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama, walaupun aku belum mati, kiranya cam tu gak la kan. Aku nk meninggalkan nama yang baik sebelum meningglkan opis tercinta ni.

*ops!! tak sedar saya termengumpat orang di hari Jemaat. AstarfiruAllah...

No comments:

Post a Comment